• Loopsportcentrum Houten

Can’t find that start button?



Can’t find that start button? Try these tips:

Iedereen loopt er wel een keer tegenaan: Hoe hou je jezelf gemotiveerd om met slecht weer toch naar buiten te gaan voor een training?!


1. Schrijf je in voor #wedstrijden. Gebruik lokale, kortere wedstrijden als motiverende doelen op de korte termijn. Kies voor korte afstanden om je snelheid te verbeteren. Meld je aan voor zoveel wedstrijden als nodig is om jezelf aan de gang te houden. Voor een doel op de middellange termijn kun je je inschrijven voor een wedstrijd aan het eind van de winterperiode. Zie deze wedstrijd als een beloning voor je vastberadenheid.


2. Zoek een #loopmaatje. Dat kan een vriend zijn, maar ook je hond. Of sluit je aan bij 'De' loopgroep, #Loopsportcentrum Houten. Het idee dat er iemand is die met je meeloopt helpt je om naar buiten te gaan. Dat werkt overigens alleen als je loopmaatje net zo toegewijd is als jij. Het voordeel van een loopgroep is, dat je meerdere loopmaatjes hebt zodat de kans dat je alleen moet lopen gering is.


3. Verlies je #doel nooit uit het oog. Of je nu meer of sneller wilt lopen, je conditie verbeteren, of #gewicht verliezen: herinner jezelf hier vaak aan. Plak reminders op de badkamerspiegel, de koelkast, in je auto of je sporttas.


4. Richt je op fit zijn en #fit blijven. Elke keer als je gaat hardlopen, versterk je het positieve gedrag en voel je je trots. Maar met elke keer dat je jezelf toestaat de training over te slaan versterk je het negatieve gedrag en voel je je schuldig. Welk gedrag wil je versterken?


5. Maak een ‘Slecht Weer Plan’. Het is goed om te zorgen voor een alternatief als er sprake is van sneeuw, ijzel, onweer of andere gevaarlijke omstandigheden. Bedenk vooraf wat je dan gaat doen: je loopdagen omwisselen, een training thuis doen, naar de #sportschool gaan of wat yoga proberen.


6. Leg altijd de avond voorafgaande de #training je kleding en trainingstas klaar. Gebruik een checklist en zorg ervoor dat je alles klaar hebt om te gaan, zodat je weinig tijd hoeft te besteden aan de voorbereiding of na hoeft te denken over wat je nodig hebt. Als je een koffiedrinker bent en voor de training een kopje koffie wilt, zet dan alles klaar en zorg dat je ‘bakkie’ in een handomdraai klaar is.


7. Beloon jezelf. Neem in je trainingsplan een aantal beloningsmomenten, zowel voor zowel de korte als de lange termijn. Na het succesvol voltooien van een deel van je hardloopplannen kun je jezelf trakteren op bijvoorbeeld massages, #pedicure, lunches of diners, een bezoek aan bioscoop of theater, of nieuwe hardloopkleding kopen.


8. Investeer in de juiste #hardloopkleding voor elk weertype. Het hebben van het juiste materiaal is voor elke sport essentieel, dus investeer in een kledingkast met voor elk weer de juiste hardloopoutfit. Dat maakt het een stuk gemakkelijke om erop uit te gaan in koud weer.

(Bron: www.runnersweb.nl)

18 keer bekeken