• Loopsportcentrum Houten

Links of rechts?

Weekmail 34 | 19 t/m 25 augustus 2019


Veilig (hard)lopen, samen met andere verkeersgebruikers: een onderwerp dat afgelopen weekend al even aan de orde kwam in onze groepsapp. Hier nog samenvatting plus wat aanvullingen, voor wie het gemist heeft. De twee belangrijkste conclusies -om mee te beginnen- waren als volgt:

  • Er is géén wettelijke regelgeving voor hardlopers in het verkeer! De enige regel is dat als er een trottoir beschikbaar is, dat wandelaars en hardlopers daar op zouden moeten lopen.

  • Is er geen trottoir, en moet je gebruikmaken van een fietspad of autoweg, dán is er alleen het advies om te lopen waar het het veiligst is, zover mogelijk aan de kant. En wat “het veiligst” is is een afweging die ieder voor zich mag maken.

Met z'n tweeën op het fietspad. Ruimte zat, dus gezellig naast elkaar

De meest gehoorde en misschien ook wel belangrijkste afweging is of jij als hardloper zelf verantwoordelijk wilt zijn om te kunnen handelen bij potentieel gevaarlijke situaties. Lopend aan de linkerzijde van een fietspad of autoweg, mag je er vanuit gaan dat jij als hardloper altijd het naderende verkeer kunt beoordelen. Rijdt die auto erg hard of tegen de berm aan? Zit die pizza-koerier wel op te letten? Heeft die fietser-zonder-licht-in-de-regen mij wel gezien? Zou jij nu rechts lopen (daar waar zij jou gaan inhalen) dan zou jij dit gedrag nooit hebben kunnen waarnemen. Loop jij links van de weg, en dient er zich zo’n gevaarlijke situatie aan, dan heb jij altijd zelf handelingskeuze: ga ik roepen, ga ik stilstaan, spring ik desnoods zelf de berm in, alle opties in eigen hand, met hopelijk als resultaat dat je iets zonder schade kunt navertellen.

Dan zijn er nog de volgende afwegingen:

  • Loop je alleen en graag met een koptelefoon op? Loop dan zeker aan de linkerzijde van het fietspad of de weg, zodat je het andere verkeer minimaal ziet aankomen. Met een maatje loop je het liefst naast elkaar, want dat is natuurlijk het leukst van samenlopen. Het is wel zo verstandig en aardig om even achter elkaar te lopen om ruimte te maken voor naderend verkeer.

  • Bij de groepstraining van LSCH lopen we vaak met 6 tot 16 personen. Dan is lopen op een trottoir niet handig, of zelfs onmogelijk. En dus lopen wij het vaakst op de bekende rode fietspaden met als vuistregel dat we aan de LINKERZIJDE lopen, inderdaad het verkeer tegemoet. Cruciaal hierbij is dat vooral de voorste lopers het inititief hiertoe nemen, en alle overige lopers dit voorbeeld volgen! Het wordt nl. alleen nog maar onoverzichtelijker en gevaarlijker als een deel van de groep links loopt, en een ander deel rechts. Helemaal “not done” is om op het laatste moment (vaak als er verkeer aankomt) “nog even over te steken”.

Lopen als peloton: het liefst 2-aan-2, links van de weg
  • Op welk tijdstip of in welk seizoen of bij welke weersomstandigheden loop je? Overdag lopen (al of niet in de spits) of ’s avonds lopen (in het donker) zijn belangrijke criteria voor de keuze van een geschikte route en jouw plek op de weg. In het donker ben je sowieso verplicht goed verlicht te zijn via reflectiekleding en/of lampjes. Dit geldt natuurlijk ook voor al het andere verkeer, al is dit helaas met fietsers niet het geval. Juist dan is het dringende advies, ga links lopen, tegen het verkeer in zodat jij zelf altijd het tegemoetkomende verkeer ziet aankomen en kunt anticiperen op acties die je kunt ondernemen voor je eigen veiligheid.

  • Wat is je snelheid? Michel Butter, topatleet, loopt al gauw 15km p/u bij een rustige duurloop, zeg maar even hard als de gemiddelde fietser. Dat betekent dat hij zich net zo makkelijk als een fietser kan gedragen, en dus rechts kan blijven lopen. Hij zal zelfs op een fietspad niet snel worden ingehaald. Maar loopt hij noodgedwongen op de (auto)weg, dan kiest ook hij voor links, tegen het verkeer in. Hardlopers met een lager tempo kunnen bij potentieel gevaarlijke situaties makkelijker even inhouden en evt. uitwijken naar de berm.

Dit zijn de trainingen van deze week:


Maandagavond om 20.00 uur

Kort & Lang programma: start Piazza Sports


Woensdagochtend om 9.00u

Kort programma: start Piazza Sports


Woensdagavond om 20.00u

Lang programma: start Piazza Sports


Donderdagavond om 19.00u

Outdoor Krachttraining

Start: de Rietplas


Donderdagavond om 20.15u

Easy Jogging

Start: de Rietplas


Zaterdagochtend

LET OP! DEZE ZATERDAG GEEN FIT OP HET FORT!


*SundaySchool om 09.00 uur

Trailrun

Locatie en verzamelen wordt nog bekend gemaakt!



BUNNIKS MOOISTE

Za 7 september 2019

Op 7 september gaat de 13e editie van Bunniks Mooiste van start.

Dit gezellige hardloopevenement door Bunnik en het mooie buitengebied van Rhijnauwen, vindt plaats op het dorpsplein aan de Langstraat te Bunnik.

6 km en 12 km loop:

Vanaf 13 jaar kun je hieraan deelnemen. Het parcours van 6 km, deels door Rhijnauwen, ligt er prachtig bij. Bij de 12 km loop je dit parcours 2 keer. Voor de 6 en 12 km begint het programma om 17.40 uur, met ook hier een warming-up door Renate. De start van de 12 km is om 18.00 uur, en die van de 6 km om 18.10 uur. De prijsuitreiking begint om 19.00 uur. Deelname (na-inschrijving) is € 10.


http://bunniksmooiste.nl/inschrijven-bunniks-mooiste/



DE BERENLOOP

In november 2019 gaan we weer naar de Berenloop op Terschelling. Dit jaar van zaterdag 1 nov t/m maandag 3 nov. We verblijven in de Stayokay.

Wil je gebruik maken van ons reisarrangement bootreis, 2 overnachtingen, ontbijt en coaching en superleuke foto’s van jouw weekend en race?! Dat kan nog, er zijn nog enkele plaatsen beschikbaar. Kosten €190,- p/p. Laat ons weten dat je mee gaat via de app. Vergeet je niet in te schrijven voor de 10 - 21,1 of 42,2km via deze link.


LSCH Hardloopkalender


Zondag 2 augustus

Pride Run Amsterdam

5 - 10 - 21 km


Zaterdag 10 augustus

Groesbeek Trail

12 - 24 km


Zondag 11 augustus

Stortemelk Halve marathon Vlieland

21km


Zsterfdag 17 augustus

Amerongse berg Trail

10 - 20 km


Zaterdag 7 sept

Bunniks Mooiste

6 - 12 km


Wil je vrijblijvend informatie over running, training of coaching,

mail, bel of app ons: 06 1418 3772 - 06 4853 6423

80 keer bekeken
Meer weergeven